Biblioterapia w pracy z
uczniem.
Biblioterapia jest działaniem terapeutycznym opierającym się o
zastosowanie materiałów czytelniczych, rozumianych jako środek
wspierający proces terapeutyczny w medycynie. Jest rodzajem
psychicznego wsparcia, pomocy w rozwiązywaniu osobistych problemów
danej osoby przez ukierunkowane czytanie. Jest rodzajem oparcia w
procesie osiągania przez nią poczucia bezpieczeństwa.
Biblioterapia opiera się głównie na wykorzystaniu terapeutycznych
wartości literatury. Literatura daje szansę oderwać się od smutnej
rzeczywistości. Pomaga zrozumieć siebie i innych, może stać się
punktem wyjścia do rozważań nad własną sytuacją życiową, nad
sposobem pomocy samemu sobie. Szkoła dostarcza wiele sytuacji
trudnych zarówno dzieciom zdrowym jak i niepełnosprawnym. Nie zawsze
uczniowie są w stanie sobie z nimi poradzić samodzielnie. Dlatego
dobrze jest, że coraz więcej nauczycieli zainteresowanych jest
terapią pedagogiczną, a bibliotekarze interesują się biblioterapią.
Biblioteka szkolna z łatwością może stać się pracownią
terapeutyczną, pod warunkiem, że w szkole zaistnieją odpowiednie
warunki do realizacji jej podstawowych zadań i funkcji:
- kształcąco – wychowawczej,
- opiekuńczo – wychowawczej,
- kulturalno – rekreacyjnej.
Funkcja kształcąco – wychowawcza biblioteki szkolnej ma też aspekt
terapeutyczny, który wyraża się:
-
Nabyciem przekonania, że w książkach można znaleźć odpowiedzi na
wiele nurtujących pytań natury egzystencjalnej. Można odnaleźć
wzorce osobowe, materiał do refleksji nad samym sobą i nad tym, co
się czyni.
-
Uzyskaniem doboru lektur zgodnie z własnymi potrzebami
psychicznymi.
-
Nabyciem odwagi i zaufania do bibliotekarza oraz nabyciem
umiejętności proszenia o pomoc w sytuacjach dla siebie trudnych.
-
Wyrobieniem nawyku obcowania z wytworami kultury i czerpania z
nich radości i inspiracji do własnego rozwoju.
-
Wyrobienie lub wzmocnienie norm moralnych jako podstawy
właściwego funkcjonowania w społeczeństwie.
-
Wypracowanie w sobie przekonania „ja też mogę”, „ja też
potrafię”, „moja praca jest potrzebna”, „jestem kimś ważnym”.
Terapeutyczny aspekt funkcji opiekuńczo – wychowawczej to:
-
Ugruntowanie wiary ucznia w to, że w szkole są osoby, które mogą
pomóc w rozwiązaniu jego trudnych osobistych problemów.
-
Nabranie przekonania, że bez względu na sytuację materialną i
pochodzenie społeczne otrzyma wsparcie psychologiczne oraz pomoc
dydaktyczną.
-
Wzmocnienie wiary w to, że bibliotekarz jest sojusznikiem ucznia,
jego doradcą polecającym mu właściwą dostosowaną do jego potrzeb
książkę lub inny rodzaj informacji.
-
Nabycie umiejętności czerpania radości ze zdobywania nowej wiedzy
i dzielenia się nią z innymi ludźmi.
Funkcja kulturalno – rekreacyjna biblioteki szkolnej jest już w
samym zamyśle terapeutyczna, bo uczeń może:
-
Nabrać przekonania, że biblioteka jest placówką, w której zawsze
można uzyskać pomoc w podjęciu decyzji, co do sposobu spędzania
wolnego czasu, wyboru właściwej lektury lub formy uczestnictwa w
kulturze.
-
Upewnić się, że uczestniczenie w proponowanych przez nauczycieli
bibliotekarzy imprezach szkolnych, kulturalno – oświatowych,
przygotowuje go do umiejętności odreagowania negatywnych skutków
stanów emocjonalnych przy użyciu środków artystycznych.
-
Nabrać przekonania, że zbiory biblioteczne kryją w sobie ogromne
możliwości przeżyć estetycznych i moralnych, co umożliwia wgląd w
siebie i przepracowanie traumatycznych problemów.
Najważniejszym celem biblioterapii w szkole jest przede wszystkim
nauczenie uczniów i nauczycieli radzenia sobie w trudnych
sytuacjach. Ważnym czynnikiem biblioterapii jest rozmowa. W szkole
uczniowie szukają u bibliotekarza psychicznego wsparcia,
pocieszenia, rady. Nie zawsze jednak uczniowie mający problemy są w
stanie opowiedzieć o nich wprost. Wiele natomiast powie wnikliwemu
obserwatorowi ich sposób mówienia, zachowania, ubioru. Zdobyte w ten
sposób informacje mogą pozwolić na dobór właściwych środków
terapeutycznych poczynając od zabawy, przez relaks, aż po typowe
sesje biblioterapeutyczne zbliżone do psychoterapii.
Nawet lekcje biblioteczne, konkursy czytelnicze, które są
podstawowym elementem procesu dydaktycznego w bibliotece, mogą
stanowić wstęp do biblioterapii. W procesie biblioterapii fakt
samodzielnego czytania tekstu nie ma takt istotnego znaczenia jak w
procesie dydaktycznym. Pamiętać bowiem należy, że to często
nieodpowiednie umiejętności czytelnicze są przyczyną wielu szkolnych
niepowodzeń uczniów. Dlatego zadaniem biblioterapii jest łagodzenie
i przezwyciężenie trudności czytelniczych i wszystkich związanych z
tym wydarzeń. Utwór literacki staje się wówczas środkiem
wspomagającym rozwój ucznia, wzmacniającym jego poczucie własnej
wartości. Odpowiednio przez uczniów zrozumiany i przeżyty pozwala
im, w różnym stopniu, identyfikować się z bohaterem lub problemem, a
w późniejszym etapie procesu podejmować decyzje zmierzające do
zmiany. Podczas sesji biblioterapeutycznej uczeń ma szansę stać się
z biernego odbiorcy, aktywnym współtwórcą dzieła. Szczególnej opieki
wymagają wszystkie dzieci, które są przez siebie lub innych
postrzegane jako „inne”. Wprawdzie każdy z nas jest jedyny i
niepowtarzalny, to jednak inność dopóki nie jest akceptowana przez
samego siebie, staje się problemem utrudniającym prawidłowe
funkcjonowanie. Te inne dzieci to nie tylko niepełnosprawne o
zaburzonych funkcjach społecznych, niskim morale – to także wrażliwi
ludzie o artystycznych duszach. Im wszystkim potrzeba uwagi
zrozumienia i cierpliwości. Oni często niezrozumiani, wyśmiewani i
odtrącani, znajdują się na marginesach uczniowskiej społeczności.
Świadomi swej izolacji, popadają we frustrację, a stan ich ducha
przejawia się w ich zachowaniu. Są agresywni, złośliwi albo wycofują
się z życia społecznego stając się osobami małomównymi, zamkniętymi
w sobie, o zablokowanych emocjach. Niekiedy przejawiają skłonności
do zachowań depresyjnych. W ten niewerbalny sposób proszą o pomoc.
Prowadzenie zajęć biblioterapeutycznych ma pomóc w procesie rozwoju
dzieci i młodzieży, ma pomóc dzieciom z zaburzonym zachowaniem,
nieśmiałym, zakompleksionym, może przyczynić się do złagodzenia
napięć, zachowań agresywnych. Zajęcia polegają na dyskusji, ich
ocenie na wyłonieniu ich cech pozytywnych i negatywnych. Jest to
czytanie ukierunkowane. Postacie z książek, często ich rówieśnicy
pokażą swoim czytelnikom pewne rozwiązania, a przynajmniej próby
przezwyciężenia trudności, wskażą pewne wzorce i postawy godne
naśladowania. Jednocześnie zaspokoi to potrzebę kontaktu – możliwość
porozmawiania z drugim człowiekiem. Sam fakt, że jest ktoś kto chce
wysłuchać, zrozumieć, pomóc stanowi pierwszy krok w odblokowaniu
negatywnych emocji. Uczniowie na zajęciach dostaną namiastki spokoju
i poczucia bezpieczeństwa. W czasie zajęć wykorzystane będą książki
przygodowe, obyczajowe, bajki terapeutyczne, książki nagrane na
kasetach, teksty relaksujące, kasety magnetofonowe z muzyką, różnymi
efektami akustycznymi i odgłosami przyrody. Stosowane będą metody
dramy, elementy pedagogiki zabawy, gry i zabawy czytelnicze,
edukacyjne i terapeutyczne programy komputerowe.
Opracowała:
Zofia Kociuba
nauczyciel bibliotekarz